30 czerwca 1970 roku burmistrz Pittsburghu Pete Flaherty zobaczył na ekranie Picturephone II twarz szefa jednej z największych firm zajmujących się produkcją aluminium na świecie – Johna Harpera. Rozmowa ta zakończyła się gromkimi brawami, a moment ten miał być symbolem nowej ery komunikacji.
„Drogi” początek wideokonferencji
Ale… od początku. Historia urządzenia, które dało początek wideokonferencji sięga znacznie wcześniej. Jest rok 1964. Właśnie wtedy amerykańska firma AT&T stworzyła pierwszy telefon z obrotową tarczą, który połączony był z ekranem wideo. Wynalazek został udostępniony publicznie – w budach w Nowym Jorku, Waszyngtonie i Chicago, ale… nie zdobył popularności. Dlaczego? Trzyminutowe połączenie wideo z Nowego Jorku do Chicago kosztowało około 118 dolarów.
Wideokonferencja - Picturephone II podbija amerykański rynek
Firma postanowiła więc udoskonalić swój wynalazek i skierować go do środowisk biznesowych. Stworzona nowa wersja – Picturephone II – oferowała funkcje, które jak na tamte czasy były naprawdę imponujące. A mianowicie rozmowę bez trzymania słuchawki, tryb prywatny przyciemniający ekran, zoom czy przekazywanie dokumentów, a to wszystko w urządzeniu zajmującym połowę biurka, z niewielkim czarno-białym ekranem.
Pomimo wprowadzonych innowacyjności sprzęt ponownie okazał się za drogi, zarówno jego instalacja jak i miesięczny abonament, który odpowiadał dziś kwocie 950 dolarów. Pozwalało to na prowadzenie wideorozmowy trwającej maksymalnie 30 minut. Dlatego też 3 lata po premierze urządzenia w całych Stanach Zjednoczonych działały jedynie 453 egzemplarze.
Wideokonferencje dziś
Dziś wideokonferencje to już standard. Na stałe weszły do współczesnej komunikacji w świecie biznesu, edukacji, ale i życiu prywatnym. Dzięki rozwojowi technologii, a także szybkim łączą internetowym stały się wygodnym i ogólnodostępnym narzędziem do wymiany wiedzy i informacji, redukując przy tym koszty, oszczędzając czas i skracając dystans.
Co jest potrzebne do wideokonferencji?
Do przygotowania wideokonferencji koniecznych jest kilka urządzeń, które zagwarantują odpowiednią jakość obrazu, dźwięku oraz stabilne połączenie. A mianowicie:
- urządzenie z ekranem (np. laptop, tablet, smartfon czy dedykowany panel konferencyjny),
- kamera (w zależności od spotkania może to być kamera wbudowana w laptop albo kamery PTZ lu all-in-one, które oferują szeroki kąt, a także funkcję śledzenia mówcy),
- oprogramowanie do wideokonferencji (np. Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, może to być również dedykowane oprogramowanie konkretnego producenta),
- mikrofon – wbudowany, kierunkowy lub zestaw mikrofonów stołowych, zbierających dźwięk w 360°,
- głośnik lub zestaw słuchawkowy,
- stabilne połączenie internetowe,
- dobre oświetlenie.
Wideokonferencja - sprzęt
Do sprawnego prowadzenia wideokonferencji doskonale sprawdzą się urządzenia, które znajdziesz na naszej stronie Promitel.pl
- kamera Hikvision DS-U18 – dyskretna i kompaktowa kamera konferencyjna, idealna do montażu nad ekranem, zapewniająca dobrą jakość obrazu w przestrzeni konferencyjnej (matryca Full HD 1080p). Wbudowany mikrofon z redukcją szumów poprawia czystość dźwięku;
- tablica interaktywna Hikvision DS-D5B65RB/C Monitor 65″ – ekran Ultra HD 4K z wbudowanym modułem Wi-Fi (Miracast), możliwością adnotacji dotykowych i udostępniania treści za pomocą kodu QR – niezwykle wygodna do prezentacji i współpracy w czasie rzeczywistym;
- tablica interaktywna Dahua LCH65-MC410-B – ekran 65″ w rozdzielczości HD 4K, zgodny zarówno z systemem Android, jak i Windows, z obsługą bezprzewodowego udostępniania ekranu i rysika – idealny do dynamicznych prezentacji grupowych;
- monitor Hikvision DS-D5024FC-C 23,8″ – kompaktowy ekran idealny dla uczestników spotkań lub jako pomocnicze stanowisko do pracy z dokumentami;
- głośnik sufitowy sieciowy Axis C1211-E – zapewnia czysty i równomiernie rozprowadzony dźwięk, przydatny w większych salach konferencyjnych.
